Config logicielle Clouzot

Matériels utilisés pour nos observations
clouzot
Site Admin

Message par clouzot » 02 févr. 2020, 09:35

Ohla sûrement pas meilleur que toi en guidage, j'ai essayé 2 fois dans ma vie (et ça a foiré lamentablement, ou quasi).
Celestron C9.25 Evolution ou AVX — HyperStar v4 — ZWO ASI183MC — Focuser MicroTouch + Celestron Motor Focuser
Sharpcap — CPWI — ASICap
Avex Magenta, Bortle 8 (en ville) — Avex Orange, Bortle 5 (sur la colline)

Tags :

clouzot
Site Admin

Message par clouzot » 06 févr. 2020, 10:55

Quick and dirty translation, sorry:

I wanted to be able to run, in parallel:
- a mount management software (CPWI). For those who don't have a Celestron mount, EQMOD would probably be a replacement
- a complete planetarium software (Stellarium), because CPWI is rather limited in this regard. CartesDuCiel, KStars and TheSkyX are other options.
- Sharpcap, with the constraint that it should be able to control the mount and do platesolving.
- PHD2, optional autoguiding

Hardware prerequisites
- a Windows PC (with at least a Corei3 CPU) running Windows 10, or a Mac running Bootcamp. 4 to 8GB of RAM
- a Celestron mount (AVX, Evolution, Nexstar SE, CGEM II, CGX...)
- a CMOS camera (or two, if autoguiding)
- a wild boar, for the thrill.

Software prerequisites
1 - the ASCOM platform in its latest version (6.4SP1 or newer).
2 - CPWI (current version is 2.2.3)
3 - Stellarium in its latest version 0.19.3 that allows controlling an ASCOM mount
4 - Sharpcap, of course
5 - Optionnally, PHD2 for guiding

Settings
Once the above sotfware has been installed, there are some configurations to be made...

We start with Stellarium, which we want to be synchronized with the mount (which, itself, is controlled by CPWI)

In Stellarium's settings, "plugin" tab, look for"Telescope Control". By default, this plugin is not loaded when Stellarium starts.

image.png
image.png (533.61 Kio) Consulté 231 fois
Click on the "load at startup" checkbox, then completely close Stellarium and relaunch it
Once this has been done, you'll be able to click on "Configuration" in this plugin. The below window will appear. There's a default telescope, already present.
image.png
image.png (573.65 Kio) Consulté 231 fois
Click on "configure", which will allow choosing the connection to the mount. In our case, ASCOM.
image.png
image.png (562.44 Kio) Consulté 231 fois
Scroll down to find where the mount is selected: the "select a telescope" button will allow choosing the correct ASCOM driver
image.png
image.png (549.79 Kio) Consulté 231 fois
One click, and the ASCOM Telescope Chooser appears. It gives the list of all mount drivers available. The one we want is CPWI
image.png
image.png (591.4 Kio) Consulté 231 fois
Select CPWI then click OK

Afterwards, launch CPWI and connect your mount (either via the handcontroller, the Celestron focuser, Wifi, it doesn't matter). Here, for the sake of the tutorial, I left a default alignement, as if the mount was pointing to Polaris.
image.png
image.png (611.65 Kio) Consulté 231 fois
Back to Stellarium, and in the "Telescope Control Plugin" window, click on "Connect".
image.png
image.png (591.35 Kio) Consulté 231 fois
Stellarium is now connected to CPWI, which means you can choose an object in CPWI, ask the mount to slew to it, and Stellarium will update as well.
image.png
image.png (578.16 Kio) Consulté 231 fois
image.png
image.png (637.59 Kio) Consulté 231 fois
image.png
image.png (852.78 Kio) Consulté 231 fois
This also works the other way: you can point something in Stellarium (look for a telescope button at the bottom right of the window) and CPWI will pass the goto instructions to the mount.
image.png
image.png (1002.33 Kio) Consulté 231 fois
Of course, you can connect Sharpcap in parallel. The three software will then be able to control the mount. Sharpcap will then be able to platesolve and recenter the object.
image.png
image.png (216 Kio) Consulté 231 fois
image.png
image.png (720.37 Kio) Consulté 231 fois
PHD2 can also be connected by using the CPWI ASCOM driver
image.png
image.png (164.61 Kio) Consulté 231 fois
So we now have a complete setup for Celestron mounts, that allows:
- aligning your mount
- selecting the target in a fancy planetarium software
- livestacking
- autoguiding

[/notranslate]
Celestron C9.25 Evolution ou AVX — HyperStar v4 — ZWO ASI183MC — Focuser MicroTouch + Celestron Motor Focuser
Sharpcap — CPWI — ASICap

clouzot
Site Admin

Message par clouzot » 14 févr. 2020, 09:40

Et pour avoir testé récemment, une autre config potentielle pour les amateurs de Mac : avec Parallels (machine virtuelle, payant), il est possible d'installer un Windows sur le Mac et d'y accéder depuis macOS, sans redémarrage.

Il fut un temps où on ne pouvait pas faire fonctionner Sharpcap comme ça car il ne trouvait pas la caméra branchée en USB sur le Mac, ou bien refusait de la faire fonctionner.

Ce n'est plus le cas : j'ai fait tourner Sharpcap dans Parallels, et j'ai pu y connecter ma caméra en USB3 (20Mpix quand même), ma monture, le tout étant reconnu directement par Sharpcap et les autres logiciels (CPWI, ASICap...). La caméra donne le même framerate que si je la branchais sur un vrai PC, donc pas de souci de perfs.
Sharpcap — CPWI — ASICap

Papylima

Message par Papylima » 14 févr. 2020, 10:47

Ah ! top cool...
Je vais essayer ça dès que je me serai un peu renfloué. Parce qu'après avoir craqué pour un C8 + un Night Owl, même d'occase, je suis un peu à sec... :cry:
Ça m'éviterait de redémarrer sans arrêt pour passer de MacOS à Windows et inversement.
Merci Clouzot :hand:

Répondre